Dla turystów

Przed wyjściem w góry należy zostawić informację w miejscu pobytu (księga wyjść w schroniskach) i podać:

– trasę wycieczki
– przewidywaną godzinę powrotu
– numer telefonu komórkowego

Jeżeli zmieniamy plany, zawiadamiamy o tym gospodarzy i pogotowie górskie. Warto wpisać do telefonu komórkowego numer telefonu GOPR i TOPR – 0 601-100-300 lub 112, stacjonarny 985. Sprawdzajmy prognozę pogody i pytajmy innych turystów na szlaku jak wygląda on dalej.

Dla przyzwoitości należałoby zabierać wszelkie śmieci ze sobą na dół, nawet te, które nie należą do Ciebie.

Sposoby wzywania pomocy:

– telefon komórkowy 0-601-100-300 lub 112
– telefon stacjonarny 985
– radiotelefon kanał 9
– 6 sygnałów dźwiękowych, bądź świetlnych ( krzyk, gwizdek, latarka, lusterko) na minutę, co dziesięć sekund, a następnie minuta przerwy. Odpowiedzią są 3 sygnały na minutę.

Próbując komuś pomóc zadbaj o własne bezpieczeństwo.

Wzywając pomoc przez telefon:
– podaj informację: gdzie zdarzył się wypadek (miejsce, czas przejścia od np. schroniska, szczytu)
– co się stało (upadek, poślizgnięcie się), orientacyjny stan poszkodowanego, przedstaw się.

Pamiętaj, nigdy nie rozłączaj się pierwszy!!!